Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker voor een bedrijfsfilm.
Kosten besparen met bedrijfsfilm Cinemeta

In de meeste gevallen is een bedrijfsfilm niet langer dan anderhalf tot twee minuten. Dit is een video die gebuikt wordt op de homepage van een bedrijfswebsite, als start van een bedrijfspresentatie of als eyecatcher in de entree van een bedrijfspand. Een langere film past niet in het verwachtingspatroon van de gemiddelde business-to-business-kijker. En dus kunnen de onkosten voor zo’n video een drempel vormen; je krijgt er ‘maar’ anderhalve minuut voor.

Social media, beurzen, etc.

Naast de hierboven genoemde toepassingen zijn er natuurlijk nog andere manieren om film voor je bedrijf te laten werken. Misschien gebruik je social media kanalen die ingezet kunnen worden. Of je neemt regelmatig deel aan een beurs. Ook kan je misschien niet alles wat je kwijt zou willen, vertellen in een bedrijfsfilm van normale lengte. Terwijl je weet dat een deel van je doelgroep genoeg interesse heeft om een langere film te rechtvaardigen.

Het meest voor de hand liggende plan is dan toch om de film te laten maken die het best aansluit bij het hoofdgebruik van de film. De andere mogelijkheden worden niet gebruikt of niet optimaal ingezet.

Het kan ook anders

Maar er zijn ook andere manieren om hier mee om te gaan.

Het plan voor de bedrijfsfilm bestaat – als het goed is – uit een optimaal uitgebalanceerde inzet van verschillende elementen; welke informatie vertellen we op welke manier in welke volgorde. Je kunt tijdens het maken van dit plan ook meenemen of er andere mogelijkheden zijn om met dit plan mensen te bereiken. Want als je toch een interview gaat filmen, of als je toch een animatie stijl ontwikkelt, of als je toch aanwezig bent op die unieke locatie, kun je net zo goed ook nog even dat kleine beetje extra doen om meer opties mogelijk te maken.

Door al vanaf de conceptfase op deze manier naar je plannen te kijken is het heel goed mogelijk om met relatief weinig extra werk meerdere video’s te maken die elkaar aanvullen. En zo een veel breder publiek vinden dan mogelijk is met alleen de basisvideo.

Meer resultaatKosten besparen met bedrijfsfilm Cinemeta

Haal enkele uitdagende quotes uit een interview. Of maak met elementen die gebruikt zijn in een animatie korte, herhalende video’s die in een oogopslag laten zien waar de hele film over gaat. Maak een korte montage van de indrukwekkendste beelden uit de film. Natuurlijk met pakkende vormgeving en de doorverwijzing naar de hele film. En gebruik deze als een reeks mini social media video’s.

Maak met alle elementen van de basisfilm een rustigere montage die verder dezelfde inhoud en opbouw heeft. Zet daarbij van alle gesproken tekst de kernboodschap als tekst in beeld. Zo kun je voor een beurs een versie van je film maken die ook zonder geluid begrepen kan worden. Of maak een variant van je film waarin je alleen beelden gebruikt die voor zichzelf spreken. Zo maak je een sfeer-variant van je film om de schriftelijke en gesproken informatie op je beursstand aan te vullen.

Je kunt ook locaties en interviews meer en diepgravender vastleggen dan nodig voor de basis-film. Met dit materiaal kunnen gespecialiseerde video’s gemaakt worden van de basis-video waar naar verwezen kan worden.

Kosten besparen met bedrijfsfilm. Conclusie

Een goed begin zorgt er zo voor dat de investering meer oplevert dan gedacht. Als je nagaat dat het plan, concept, verschillende disciplines (zoals stem, muziek, sounddesign, edit, mixage, filmen, animatie, etc.) anders allemaal per film opnieuw moeten worden gemaakt is het slim om samen vooraf een goed doordacht plan te maken waarvoor je de film(s) wil gebruiken en wat de extra mogelijkheden zijn.

Natuurlijk helpen we daar graag bij en denken met je mee voor welke doelgroep welke content gebruikt zou kunnen worden.
Een snellere besparing zowel financieel als qua tijd kun je niet creëren.
Neem contact met ons op en we helpen je snel verder.